Vallonrykten

I många släkter går ryktet om att man har vallonblod i sina ådror, bl.a. för att någon såg ut precis som en typisk vallon (vad är det förresten?).

Ärvt utseende

Handen på hjärtat, vallonerna kom till Sverige i början av 1600-talet fram till ca 1636. Med den stora valloninvandringens början när Wellam de Beeche och Louis de Geer slog ihop sina påsar 1616 och arrenderade ett stort antal bruk i Sverige.

Hur mycket av ett utseende har överlevt en massa generationer på svensk mark för att det skall gå att se idag, knappast inget. Dessutom finns det många andra nationaliteter som kom till Sverige, tyskar, holländare osv...

Ta till exempel släkten Gevert (finns åtskilligt med stavningar), den är inte vallonsk som många tror, utan sannolikt flamländsk, dvs Holland.

Min mormor

Sa alltid att hennes farfar var vallon, det hade även hans lärare sagt, men någon vallon har inte återfunnits, faktum är att jag inte ens har kommit till bruksnäringen, bortsett att hans far var statare 1-2 år i Finspång. Däremot har jag kommit ner till västkusten och några präster och handelsmän.

Inget vallonrykte

På min farfars sida har det inte existerat något vallonrykte, men det är här jag har funnit det. Jag hamnade hos en Henrik Jonsson Broms i Turinge socken (efter honom dog släktnamnet ut i den grenen, då de blev bönder). Han var skräddare där, men född på Skeppsta bruk i Gåsinge socken som son till mästersmeden Jonas Johansson Broms vars mor Maria Henriksdotter Bonnevier (c.1676-1759) vars farfar flyttade till Sverige från Liege i Belgien (området som kallas Vallonien).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0