Segerman, nu blev det stopp

Sten blev Stuhr

Forskade lite på frugans släkt igår kväll och fastnade på Henrik Segerman som gifte sig 1853 5/8 i Norrköping med Matilda Sofia Svensson. Han uppgavs vara född i husförhörslängderna 1812 3/1 i Sten (vilket bör handla om Kälvesten som 1813 sammanslogs med Västra Stenby).

Men där hittade jag honom inte, så det blev en god natts sömn och idag fick jag lösningen nu på morgonen. Den står i inflyttningslängden 1851 till Norrköping S:t Olai. Han är född 1812 3/1 i Stuhr, Tyskland (vilket ligger i Niedersaschsen). Så där blev det stopp på mina erfarenheter och även språkliga kunskaper just nu.

Han kallas också ibland för Heinrich, vilket också tyder på tyskt ursprung.

Oäkta

I födelseboken står att August Henrik Segerman är oäkta son till Matilda Sofia Svensson och född 1853 31/1. Men ingenstans nämns att han är utomäktenskapligt född i husförhörslängden, och hon gifter sig som sagt med Henrik Segerman även han född 3/1, fast år 1812, några månader senare, vilket bör innebära att det är han som är fadern.


Kommentarer
Postat av: Celine - Änglamamma med Aspergers Syndrom | Tävla hos mig!

Spännande! Så jag har tyska anor. =)

2012-03-25 @ 11:14:34
URL: http://phantazia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0