Lektion 3: Källorna

Digitalisering

Mycket är idag digitaliserat, framförallt gäller det kyrkoarkiven, men det tillkommer mer hela tiden. Idag finns det tre olika stora operatörer/företag i Sverige som erbjuder släktforskningsmöjligheter.

SVAR - Svensk Arkivinformation, lyder under Riksarkivet

Ancestry

ArkivDigital

Man får känna sig för vad som passar en syften, själv använder jag idag SVAR varför det är därifrån jag kommer vidare använda exempel i denna släktforskarskola.

Arkiv

Men allt är inte digitaliserat så, du kanske vill ta dig till ett arkiv och då är följande de viktigaste:

Riksarkivet i Stockholm
Krigsarkivet i Stockholm
Landsarkiven, finns 7 stycken i landet, bl.a. Uppsala, Härnösand och Lund.
Stockholms Stadsarkiv (fungerar som Landsarkiv för Stockholms stad och län)
Malmö Stadsarkiv (fungerar som Landsarkiv för Malmö stad)

Uppgift

Denna gång ger jag inte dig en uppgift, men om några dagar skall vi börja forska på riktigt.



Kommentarer
Postat av: Celine - Änglamamma med Aspergers Syndrom | Tävla hos mig!

Sv - Hoppas du inte blir lika dålig som jag känner mig!

2012-03-25 @ 11:06:10
URL: http://phantazia.blogg.se/
Postat av: Celine - Änglamamma med Aspergers Syndrom | Tävla hos mig!

Du hade ju gärna fått länka till SVAR etc. =) Inte alla som har adresserna dit ju. =)

2012-03-25 @ 11:08:20
URL: http://phantazia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0