Datum varierar i källorna

Ibland händer det, ganska ofta faktiskt, att något datum varierar, ibland också hela år. Vad skall jag då ange?

Prioritering

En enkel tumregel är att den uppgift som ligger närmast i tiden skall gälla före senare uppgifter. Primära källor före sekundära (exempelvis födelseboken före husförhörslängden).

Exempel bland mina anor

Jag har en ana Anders Jonsson som uppges till största delen vara född 1711. Han är inte hittat det året i någon födelsebok, faktum är att det inte ens finns någon som man kan tycka kan vara han att följa frammåt för att se om det stämmer.

I en senare husförhörslängd står det nu helt plötsligt att han är född 1722 3/4 i Herregården, Långared socken. Skillnaden är hela 11 år (!). Efter en kontroll i födelseboken år 1722 så föds det mycket riktigt en Anders på Herregården som son till Jon Andersson och Ingrid Svensdotter. Datumet stämmer också, men det är inte födelsedatum, så tidigt anges bara dopdatumet i Långared socken. Man kan anta att födelsen har skett inom 8 dagar före detta datum som är det normala på den tiden. Det finns två vanliga sätt att ange detta:

1) född 1722, döpt 3/4 (eller f 1722 dp 3/4)
2) döpt 1722 3/4 (eller dp 1722 3/4)

I En notering kan anges att han uppges ofta vara född 1711.

Namnen kan också varierar, hur gör jag då?

Detta problem återkommer jag med inom kort i ett nytt blogginlägg.

Kommentarer
Postat av: Celine - Änglamamma med Aspergers Syndrom | Tävla hos mig!

Sv - Kan inte svara för jag har faktiskt ingen aning. =)

2012-03-24 @ 15:10:42
URL: http://phantazia.blogg.se/
Postat av: Celine - Änglamamma med Aspergers Syndrom | Tävla hos mig!

Knöligt!

2012-03-25 @ 18:29:25
URL: http://phantazia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0