Brunna kyrkoarkiv

Ett problem som kan uppkomma är att delar eller stora delar av ett kyrkoarkiv har förstörts på något sätt. Och just dessa är de primära källorna att använda under 1800- och 1700-talen.

Värnamo

Detta har jag råkat på i Värnamo i Småland. Där är min ana Augusta Karolina Liljegren född 1828 som dotter till snickaren och mjölnaren Gustav Kristoffer Liljegren (f 1802) och dennes hustru Eva Abrahamsdotter (f 1796). Födelseböcker finns från 1825. Men inga husförhörslängder som finns från 1869.

År 1869 brann nämligen prästgården där Värnamos folkbokföring fanns förvarad och stora delar av detta försvann i ett moln av eld och rök.

Gustav Kristoffer Liljegren som slutar sina dagar i Värnamo uppges på andra platser (bl.a. Värnamo, Målilla och Näsby) vara född i Varberg. Jag har kollat igenom samtliga församlingars födelseböcker 1802 i hela området kring Varberg utan att finna honom. Han har varit ett problem som hängt med från åtminstone 1994, men jag ger mig inte så lätt...

Eva Abrahamsdotter uppges enligt samma källor som för Gustav Kristoffer vara född i Värnamo, och jag försöker just nu se om jag hittar lämpliga kandidater till att vara fader i mantalslängderna (en form av skattelängd), här finns som sagt inte några födelseböcker så tidigt efter branden 1869.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0